StartAllgemeinGoltz-Breutmann Mentor Studio Reflex

Goltz-Breutmann Mentor Studio Reflex

Zuletzt aktualisiert am 31. Juli 2019 von Karsten Kettermann.
Dieser Artikel wird auch weiterhin aktuell gehalten.
Hinterlässt du unten einen Kommentar, bekommst du garantiert eine Antwort.

Meine Goltz & Breutmann Mentor Studio Reflex im Einsatz bei einem Porträtshooting mit Reinhold.

Goltz & Breutmann Mentor Studio Reflex

Im Jahre 2016 habe ich sie verschimmelt und recht herunter gekommen in einer Garage im Hammer Westen gefunden. Nach einer umfassenden Kamerareinigung nach allen Regeln der Kunst und der Pflege des Leders ist sie wieder einsatzbereit.

Denn die Technik funktioniert nach wie vor einwandfrei! 🙂

Und das Beste ist: Es ist eine Spiegelreflex!!!

Das bedeutet: Nach dem Umbau auf 6 x 7 cm Rollfilm kann ich sie zur Not auch aus der Hand für solch ein Porträtshooting einsetzen! Der Hammer! 🙂

Verschluss spannen, Film transortieren und den nächsten Schuss platzieren OHNE zwischendurch den Schieber betätigen oder eine Filmkassette wechseln zu müssen. SO muss das! 🙂

Dazu ist sie mit dem recht selten produzierten (nur 666 mal!), aber sehr lichtstarken Carl zeiss Jena 1:3,5/250 mm ausgestattet. Geringe Schärfentiefe ist damit kein Problem. DIe Schärfentiefe entspricht etwa Blende 1,8 an einer Vollformat-Kamera. 🙂

Schau dir den Film an und erfreue dich mit mir daran, dass solch alte Technik immer noch funktioniert. 🙂

Falls du Fragen zur Kamera und ihrer Funktionsweise hast, stelle sie doch unten als Kommentar.

 

Goltz & Breutmann Mentor Studio Reflex: English version

My Goltz & Breutmann Mentor Studio Reflex in action during a portrait shoot with Reinhold.

In 2016, I found the camera moldy and quite come down in a garage in my hometown. After a comprehensive camera cleaning according to all the rules of the art and the care of the leather, it is ready for use again.

 The technology still works flawlessly! :-)

And best of all, it’s a mirror reflex !!!
This means: After the conversion to 6 x 7 cm roll film I can use it out of hand for such a portrait shoot! Wow! :-)

Tense the shutter, transort the film and place the next shot WITHOUT pushing the separator or changing a film cassette in between. Thats how it is supposed to be! :-)

It is equipped with the quite rarely produced (only 666 times!), but very bright Carl Zeiss Jena 1: 3.5 / 250 mm. Shallow depth of field is no problem. The depth of field is approximately 1.8 on a full-frame camera. :-)

Watch the movie and enjoy with me that such old technology still works. 🙂

If you have questions about the camera and how it works, leave it as a comment.

WILLST DU MEHR?
Abonniere jetzt meinen KOSTENLOSEN Newsletter, um Tipps + Trick zu deiner Kamera, zur Fotografie und Bildbearbeitung zu erhalten.

BEHERRSCHE ENDLICH DEINE KAMERA UND MACHE ATEMBERAUBENDE FOTOS MIT IHR!
Ganz selbstverständlich: Deine Daten sind bei mir sicher und werden nicht an Dritte weitergegeben. Der Newsletter ist und bleibt kostenlos. Du kannst dich jederzeit wieder vom Newsletter abmelden.
Powered by Optin Forms
Vorheriger Artikel
Nächster Artikel
Karsten
Karstenhttps://www.karsten-kettermann.com
Ich helfe dir – egal, ob Profi oder Hobbyfotograf – dabei, so zu fotografieren, wie du es dir schon immer vorgestellt und erträumt hast. Ob du also den Einstieg in die Fotografie suchst oder als Fortgeschrittener immer wieder an die gleichen Grenzen stößt: Ich unterstütze dich auf deinem Weg und zeige dir, wie du deine Vision von individueller Fotografie realisieren kannst. Ich habe Fotografie studiert, bin Buchautor für Fotografie und Bildbearbeitung und Fototrainer.
ÄHNLICHE ARTIKEL

15 Kommentare

  1. Dear Karsten

    I came across your nice work the Mentor Reflex. I just got a camera similar to yours, and the technicalities confuse me. Could I ask you how you use the lower tension adjustment? What does the numbers mean and how do I set the speed adjuster on top according to the lower tension setting.

    Very grateful for any help.

    Sincerely, Bjarte Bjørkum

    • Hey Bjarte,

      the higher the number, the faster the shutter speed. So if the tension on the shutter goes down, you can tweak it with this adjustment option.

      This works regardless of the shutter speed setting. First you should set the desired shutter speed as normal.
      Only if the tension of the shutter spring provides longer exposure times, you should increase the tension with the numbers.

      I publish here the photo of this spring, which you have sent by email. This way, all other mentor owners can get an idea of it. Thank you for this! 🙂
      Spring Mentor Studio Reflex
      Photo: Daniel Kapusta

      Bye, Karsten

    • I think this is the position “normal” or “null”.
      No. 1 is the one with the lowest tension for the spring. The higher the number, the stronger the spring will be tensed.

      I tried it on my camera: If I set to 1, the closing time is very slow and the shutter will not run to the end.
      The higher I put the numbers, the faster the shutter runs.

  2. Hi, I’m the guy on Youtube known as Sammy. This is the Mentor Studio 9×12 I bought recently. I can’t find any kind of manual for it. There’s a little lightning bolt on the shutter speed selector next to the 1/5 mark. At first I thought the 3 2 1 2 3 dial might be a shutter speed multiplier/divider, but now I think it might be a flash sync selector like my old Nikon F has ( 4 different flash sync settings). It came with 2 different hoods and a removable rear focusing glass, but unfortunately no plate holders. I’m going to try and build some holders and make some dry plates. And get the shutter to stop hanging up and timed. Lots to do, but I’m hopeful. Beautiful cameras, these old monster SLRs.
    Thanks for offering to help.
    Sam

    • Hi Sam,

      I have 2 answers for you:
      1. Some people think, it is a flash synchro knob as you thought.

      But this ist the answer from the camera museum guy. I think, this is it! 🙂
      2. It could be for longer exposure times from 1/4 to 3 sec. In german language, this knob is called „Langzeitwerk“.
      It was often broken and the oil hardened fast. It was not used often usually.
      Before you can use it, you have to switch to „Z“ at the exposure time knob.

      Your model should be of the years 1950 – 1965.
      I hope that helps you. 🙂
      If you get the function back, feel free to show some photos. 🙂

      ===============================
      Hier nochmal die Original-Antwort von Herrn Tauber vom Kameramuseum:

      Ich habe einen Freund (Fotohändler und Fotograf) um Rat gefragt. Hier seine Antwort:
      … in schwacher Erinnerung glaube ich das es das Langzeitenwerk war: 1/4 Sec. bis 3 Sec.
      Es war oft defekt und verharzte schnell. Nutzte kaum einer! Man musste vorher von Moment auf Zeit umstellen. (Oberes Rad)
      (Einstellrad für Langzeitwerk) Das gezeigte Modell dürfte aus den Jahren 1950 – ca. 65 stammen.

  3. Hallo,

    ich habe nun auch eine Mentor, wohl Modell II von 1914 mit Tessar 135mm. Der Verschluss lief anfangs aber beim Erhöhen der Spannung ist das Band zwischen oberen und unteren Vorhang gerissen. Ich kriege nach dem Nähen aber den unteren Vorhang nicht mehr so aufgewickelt, dass die Feder genügend Spannung hat zum Schliessen. Wie kann man die Rolle unten wieder wie ursprünglich aufwickeln? Ich habe Angst die Seitenplatte aufzuschrauben und dass mir die Feder entgegenspringt… Vielen Dank für jegliche Hilfe!
    Hubertus, Frankreich

  4. Hi Karsten
    I’m about to buy a Mentor, and was wondering how you converted it to accept roll film. Does it take roll film backs or is a more invasive procedure necessary?

    • No, you can not use rollfilm without further modifications. I glued together a rollfilm back made of a black acrylic glass panel and an old Mamiya roll film cassette. As a result, the film was no longer exactly in the distance where the plan film was before. So I had to adjust the screen. Only then I got sharp photos exactly where I had also focused.
      My advice: If you have no profound knowledge of the technology, let it be!
      But I have an alternative for you, if you want to actively photograph with your future camera. A Fuji GX680 has a large medium format and all the settings like the mentor. I like working with it and the shutter works in a much wider area than the Mentor. Besides, it is cheap to buy and the objectives are excellent.

      Nein, Rollfilm kannst du ohne weitere Umbauten nicht nutzen. Ich habe mir ein Rollfilm-Rückteil aus einer passend gefrästen Platte aus schwarzem Acrylglas und einer alten Mamiya-Rollfilmkassette zusammengeklebt. Dadurch saß der Film nicht mehr exakt im dem Abstand, wo der Planfilm sich vorher befand. Daher musste ich die Position der Mattscheibe anpassen. Nur so bekam ich scharfe Fotos genau dort, wo ich auch scharfgestellt hatte.
      Mein Rat: Wenn du keine tiefgreifenden Kenntnisse über die Technik hast, lass die Finger davon!
      Aber ich habe eine Alternative für dich, wenn du aktiv mit deiner zukünftigen Kamera fotografieren willst. Eine Fuji GX680 hat ein großes Mittelformat und all die Einstellmöglichkeiten, wie die Mentor. Ich arbeite gut und gerne damit und der Verschluss funktioniert in einem sehr viel weiteren Bereich, als die Mentor. Außerdem ist sie günstig zu kaufen und die Objektive sind exzellent.

  5. What an amazing piece of photographic equipment! And the pictures turned out wonderful. Well done. How do you think this lens and camera combo would be to work with wet plates? I’ve tried to find more info and a price point for the carl zeiss jena tessar 1:3.5 / F=250 but it isn’t all that easy to find.

    • Thank you for the kind words! 🙂

      Maybe you read here on the blog that I also do wetplates. So I can tell you: You can make wet plates with almost any camera where you can insert the plates.

      So if you find a suitable cassette or convert one, you can take pictures of wetplates with this camera.

      And because this is a camera based on the reflex principle, you can pull the slide on the cassette, then focus again and then quickly release it. A wonderful function, especially for portraits, especially when people move easily, for example when they are standing.

      However, when adjusting a cassette, make sure that the front of the plate is exactly where the film would normally be. Otherwise you will have a difference when focusing: Then the focus point in the viewfinder is not identical to the focus point on the plate.

      The CZJ 3,5/250 was only built 666 times. You could buy a 4,5 one, they are very cheap. But a large aperture is important when you work with wetplates. Especially if you are taking photos outside in daylight. But there are also many other optics with large aperture such as Aero Ektar etc.

      I hope this helps you?!

      Have fun taking pictures. 🙂

Kommentiere diesen Artikel

Bitte gib deinen Kommentar ein!
Bitte gib hier deinen Namen ein

The maximum upload file size: 20 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

RICHTIG BELIEBT

Blogverzeichnis - Bloggerei.de